Bibelen rommer mye grums
Av Tom Egeland.
Jeg lurer på hvorfor konservative
kristne låner øre til det forkvaklede, antikristelige homosynet til en mann som
Paulus, som aldri møtte Jesus.
Det slutter ikke å forundre meg at mange
kirkelige autoriteter velger å lytte til Paulus fremfor Jesus i spørsmålet om
homofili. Kanskje er det fordi det passer bedre til deres egne fordommer,
skriver kronikkforfatteren.
Ifølge
Bibelen var Paulus på vei til Damaskus – for å fortsette sin forfølgelse av
kristne – da et lys fra himmelen strålte omkring ham. Blindet av det intenst
blendende lyset falt han til jorden og hørte en mektig røst som påsto at han
var den oppstandne Jesus. I de tre påfølgende dagene var Paulus blind.
Det er et
problem med denne påståtte åpenbaringen: Paulus skrev aldri et ord om den
dramatiske opplevelsen.
Hvorfor
ikke? Fordi den aldri fant sted?
Uten
åpenbaringen står Paulus tilbake som en selvutnevnt apostel. Ja, med hvilken
autoritet uttaler Paulus – mannen som i mange år kjempet mot Jesus og den gryende
kristendommen – seg om noe som helst?
Han samtalte aldri med Jesus. Han
vandret aldri med Jesus. Han lyttet aldri til Jesus.
Likefullt
er han blitt en av de viktigste premissgiverne for kristendommen. Paulus har
fått overstyre Jesu budskap om barmhjertighet, toleranse og medmenneskelighet.
Jesus omfavnet alle medmennesker, også alle dem som elsker noen av samme kjønn.
Overstyrer Jesus
Paulus er –
ved siden av Jesus – den viktigste skikkelsen i fundamentet til den kristne
kirke og dagens kristne tro. Uten Paulus ville kristendommen ha sett ganske
annerledes ut. Siden han ikke kjente Jesus, var Paulus – i større grad enn
evangelistene – opptatt av Jesu åndelige og guddommelige dimensjon.
I urkirken
var Paulus den mest sentrale i å oppgradere Jesus fra menneske til gud.
I en årrekke har det fascinert meg at
Paulus, som aldri møtte Jesus, kunne uttale seg om noe som helst.
Men Paulus’
posisjon har noen problematiske sider. Paulus’ forkastelige syn på kvinner og
homofili – og for den saks skyld også slaveri – var formet av samtidens normer.
Derfor har
kristne forkastet Paulus’ syn på slaveri. Noen få støtter seg på hans
kvinnefiendtlighet, mens hans syn på homofili har fortsatt gyldighet i brede
kretser.
Jesus, på
sin side, omfavnet alle. Så hvorfor låner kirken øre til Paulus og ikke Jesus?
Mangler autoritet
I en
årrekke har det fascinert meg at Paulus, som aldri møtte Jesus, kunne uttale
seg om noe som helst. I sin samtid lå Paulus i teologisk disputt både med
kristenhetens første pave Peter, selveste St. Peter, og Jesu kjødelige bror
Jakob, den første biskop av Jerusalem.
Begge var
rykende uenige med Paulus om hvordan Jesus skulle forstås. Likevel er det
Paulus – og ikke Jesu aller nærmeste – ettertiden har valgt å lytte til.
Paulus har fått overstyre Jesu budskap
om barmhjertighet, toleranse og medmenneskelighet.
Beretningen
om åpenbaringen dukket først opp mange år etter at Paulus var henrettet. Det
var hans følgesvenn og beundrer, Lukas, som skildret åpenbaringen i Apostlenes
gjerninger. Han må ha følt behov for å løfte sitt forbilde Paulus opp i de
himmelske sfærer og gi ham den autoriteten han så sårt trengte.
Møtte aldri Jesus
Teologi er
et spennende fag. Med utgangspunkt i religiøse tekster forsøker teologene å
forstå troens bakenforliggende fundamenter. De er eksperter på alt fra språk
til historie, kultur og kulturhistorie, arkeologi og antropologi, psykologi –
og den noe mer problematiske gudelæren.
Selv er jeg
ingen teolog. Jeg er en forfatter uten gudstro. Likevel fengsler tematikken meg
så mye at jeg gjennom åtte thrillere har forsøkt å popularisere faget teologi.
I min siste bok prøver jeg å formidle teologenes kunnskap om Paulus.
Likevel fikk han opphøye seg selv til
apostel med kirkens velsignelse.
Ser vi bort
fra åpenbaringen, står Paulus ribbet tilbake. Han møtte aldri Jesus. Han
samtalte aldri med Jesus. Han vandret aldri med Jesus. Han lyttet aldri til
Jesus.
Paulus
tilkjennes 13 tekster i Det nye testamente. Teologene mener han bare har
skrevet sju av dem.
Populariserte kristendommen
For å avgjøre
om en tekst har troverdighet, legger teologer mange kriterier til grunn. Jo
nærmere forfatteren sto Jesus, desto større troverdighet.
Paulus
oppfyller i liten grad disse kriteriene. Likevel fikk han opphøye seg selv til
apostel med kirkens velsignelse.
For å skape
begeistring rundt Jesus, løftet Paulus ham ut av jødedommen. Han omskapte Jesus
fra en barmhjertighetens moralfilosof og opprører i opposisjon til de romerske
okkupantene til en åndelig fører, ja, en gud i menneskekropp. En som lover deg
evig liv i paradis bare du tror på ham. En gud som elsker de fattige. En som
døde for dine synder.
Ikke rart
at Jesus appellerer til massene.
To tusen år
etter korsfestelsen tror 2,5 milliarder mennesker fortsatt at Jesus var Guds
sønn, han som døde for våre synder, unnfanget av Den hellige ånd og født av
jomfru Maria.
Hos Paulus sto verken kvinner eller
homofili høyt i kurs.
Blant
dogmatisk kristne – alt fra kreasjonistene til indremisjonsfundamentalister –
legges ordene til Paulus til grunn for forståelsen av Jesus. Men hvor
representativ var Paulus for holdningene til Jesus?
Ulikt verdisyn
Hos Paulus
sto verken kvinner eller homofili høyt i kurs. Disse arkaiske synspunktene –
som vi kan kjenne igjen fra enkelte afghanske og pakistanske stammekulturer –
dro han med seg inn i sin fortolkning av Jesus.
Som filosof
var Jesus en talsmann for barmhjertighet, toleranse og medmenneskelighet. Jesus
rangerte ikke mennesker. Han sa aldri et vondt ord verken om kvinner eller
homofile. Tvert imot: Jesus omga seg med kvinnelige disipler og rådgivere.
Jesus vil
vi skal omfavne alle våre medmennesker med hjertevarme, kjærlighet og respekt.
Også dem som elsker noen av sitt eget kjønn.
Bibelsk barbari
Det slutter
ikke å forundre meg at mange kirkelige autoriteter velger å lytte til Paulus
fremfor Jesus i slike spørsmål. Er det fordi han passer bedre til deres egne
fordommer?
Det hersker
ingen tvil om at det er mange tvilsomme sider ved Bibelen. Særlig Det gamle
testamente var preget av holdninger som ikke hører hjemme i vår tid. Mange av
dem er heldigvis forkastet for lenge siden. Store deler av kirken har omsider
tilkjent kvinner samme likeverd som menn.
Bibelen rommer mye grums.
I
spørsmålet om homofili, derimot, skyver de fundamentalistiske kreftene Bibelens
anakronistiske og hatske holdning til homofile foran seg.
Bibelen
rommer mye grums. Også om de homofile. Moses ville drepe dem. Heldigvis har
Jesus, Det nye testamente og kristendommen ryddet mye gammeltestamentlig
barbari til side. Slik den moderne tid har glattet over Paulus’ problematiske
syn på slaveri og kvinner.
Men det
forkvaklede, antikristelige homosynet til mannen som aldri møtte Jesus – det
trykker konservative deler av Kristen-Norge til sitt bryst.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar